Kylät esiin somevaikuttajien avulla

Kylät esiin somevaikuttajien avulla

Pohjanmaalla toimivassa Aktion Österbottenissa kokeiltiin kesällä uudenlaista tapaa nostaa esille alueen kyliä. Aktion Österbotten haki somevaikuttajia markkinoimaan Rannikko-Pohjanmaan 14 kunnan kyliä. Mukana oli 12 vaikuttajaa, jotka tuottivat sisältöä pääasiassa Instagramiin ja Facebookiin kolmen kuukauden ajan ja heille maksettiin palkkio.

– Halusimme saada aikaan ”päivitetyn” kampanjan, jolla saada nuoret kiinnostumaan maaseudulla asumisesta ja sen hyvistä puolista. Lisäksi halusimme tarjota joukolle nuoria ja nuoria aikuisia kesätyön, kertoo kyläasiamies Susanne Blomqvist.

Byainfluencer-kampanjalle perustettiin oma instagarm-tili (Byainfluencer) ja Facebook-sivu, Aktion Österbottenin kotisivuilla oli kampanjalle oma sivunsa ja osallistujien tuottamaa materiaalia julkaistiin myös Aktion Österbottenin Facebookissa.

– Yleisesti ottaen kampanja meni hyvin, somevaikuttajamme olivat aloitteellisia ja toivat esiin kyläänsä tai kuntaansa persoonallisella tavalla. Postauksissa nähtiin selfieitä, luontokuvia, harrastuksia, yrityksiä ja nähtävyyksiä, Blomqvist listaa.

Instagramiin ladattiin kesän aikana lähes 500 kuvaa, joissa oli hashtag byainfluencer, kampanjan omalle tilille niitä ladattiin yli 170 ja seuraajia tilille saatiin hieman yli 300. Jo kampanjan lanseerausvaiheessa saatiin myönteistä palautetta ulkoapäin, esimerkiksi maakuntalehti Vasabladet tarttui aiheeseen ennen kuin asiasta oli ehditty edes tiedottaa.

– Enemmänkin seuraajia olisi voitu saada, mutta toivon, että Byainfluencer-kampanja tulee jatkumaan jossain muodossa, ainakin ensi kesänä, Blomqvist summaa.

19-vuotias Sara Storbäck Pirttikylästä oli yksi kampanjan somevaikuttajista. Pirttikylä on noin 900 asukkaan kylä, josta suurin osa kuuluu Närpiölle ja osa pohjoisosista Maalahteen. Media-assistentiksi valmistunut Storbäck huomasi itsekin oppivansa kampanjassa mukanaolosta.

– Yleinen näkemys maaseudun pienistä kylistä on se, että ne ovat enemmän tai vähemmän kuolleita. Tämä sama näkemys tulee usein vastaan, kun ihmiset kuulevat, että joku on Pirttikylästä. Ihmetellään, miten pärjäämme ilman ruokakauppaa ja todetaan alentuvasti, etteihän siellä ole mitään. Yksi tavoitteeni Aktion Österbottenin Byainfluencer-kammpanjassa oli osoittaa, että maaseudun pienissä kylissä, kuten Pirttikylässä, on elinvoimaa.

Tämän projektin ansiosta olen alkanut nähdä kotikyläni Pirttikylän uusin silmin. On helppoa sokeutua ja unohtaa oman asuinpaikan kauniit paikat, täällä toimivat yritykset ja yhdistysaktiviteetit, joita täällä tarjotaan. Ehkä unohtaa on väärä sana, mutta ehkä otamme kaiken annettuna emmekä näe, miten hyvin asiat ovat. Byainfluencer-kampanjan myötä olen aktiivisesti etsinyt Pirttikylän parhaita puolia, kultajyviä ja siksi itsekin alkanut arvostaa niitä enemmän. Pirttikylässä asuu monia yritteliäitä ja aktiivisia ihmisiä siksipä ei ollutkaan vaikea löytää niitä kultajyviä ja keksiä asioita, joista kirjoittaa. Olen kiitollinen tästä kesätyöstä.

Sara Storbäck Pirttikylästä oli yksi Byainfluencer-kampanjaan osallistunut, häntä voi seurata instagramissa: @sarastorback.