Mehukas niitti menestystä kasvuyrityskisassa

Mehukas niitti menestystä kasvuyrityskisassa

Isokyröläisyritys Mehukas Saikkonen & Sippola valittiin maaseudun yrityksille suunnatun valtakunnallisen kasvuohjelman, Maaseudun Kasvupolun, lupaavimmaksi kasvajaksi Farmari-maatalousnäyttelyssä. Tuomariston mukaan yritys tarttuu kiinni moneen trendiin ja samalla kulkee raikkaasti omaa polkuaan.

Mehukkaan toinen omistaja, isokyröläinen Petra Sippola on ehtinyt olla monessa mukana. Ekonomiksi valmistunut Sippola on toiminut liikunnanohjaajana, tuonut zumban ensimmäisten joukossa Suomeen, valmistunut maamme ensimmäiseksi mehuterapeutiksi sekä kirjoittanut tietokirjoja. Kolmen lapsen äidillä on monta rautaa tulessa, pihamaalla seisovat mehukärryt kertovat Sippolan yrityksen kehittämisestä.

– Olemme testanneet mehubaari-ideaa paikallisissa tapahtumissa. Tuoreista raaka-aineista puristetut mehut ja smoothiet on otettu hyvin vastaan. Halusimme laajentaa toimintaamme, mutta kivijalkamyymälät o­vat kalliita ja Kyrönmaata ympäröivät kaupungit pieniä, jo­ten mehubaarista on vaikea saada kannattavaa.

Nyt yritys vie kärryjen avulla myyntipisteensä sinne, missä ihmisiä liikkuu eli erilaisiin tapahtumiin ja yleisöti­laisuuksiin. Kesällä yrityksen kärryjä näkyy muun muassa Power Parkin huvipuistossa ja suurtapahtumissa kuten Farmarissa, Jukolan viestissä ja Asuntomessuilla. Sippola haluaa jalostaa alkutuotannon tuotteita sekä samalla tuoda esille suomalaista maaseutua.

– Kun asun maatilalla, haluan tuoda mukaan tiettyä ideologiaa ja käyttää mahdollisimman paljon lähellä tuotettuja raaka-aineita. Teemme mehut itse, emmekä käytä valmiita tuotteita. Itselle tuotteiden ravintoarvo on tärkeä.

Sippola sai YHYRES-kehittämisyhdistykseltä tukea ja osan yksityisrahasta, eli oman osuuden investoinnista hän on hoitanut hankkimalla sponsoreita.

– Ekonomitaustani vuoksi rahoitusta oli helppo lähteä etsimään muullakin lailla kuin vain lainaa hakemalla. Sponsorointirahaa saamme markkinointiyhteistyöstä eri yritysten kanssa.

Mahdollisuuksien
maaseutu

Sippola ja hänen yhtiökumppaninsa Soile Saikkonen pystyivät palkkaamaan viime kesänä 6 – 7 nuorta, jotka kiersivät kärryjen kanssa paikkakunnalta ja tapahtumasta toiseen. Ensi kesänä toimintaa on tarkoitus laajentaa ja hakea uusia markkina-alueilta muualtakin kuin lähi­maakunnista.

– Yksi mahdollisuus on perustaa tästä francishing-ketju. Viime kesä oli meille koetinkivi, mutta kaikki toimi hienosti ja kun uskalsimme kokeilla, niin uskallamme myös viedä tätä eteenpäin.  Tarkoituksena on muun muassa lisätä kärryjen määrää, mutta siten, että tuotteiden laadusta ja terveellisyydestä ei tingitä. Ympärivuotisuuttakin on pohdittu, mutta senkin tekisimme omalla tavallamme, edelleenkään emme menisi kivijalkamyymälöihin, Sippola paljastaa.

Sippolalle maaseutu tarjoaa mahdollisuuksia, ei niinkään esteitä yrittämiselle. Hänelle moni asia on omasta mielenkiinnosta ja uskalluksesta kiinni.

– Digitalisaatiosta saadaan lisäapua sille, ettei kaiken tarvitse keskittyä pääkaupunkiseudulle. Nyt tarvitaan ideoita siitä, miten tuotteistetaan palveluita. Sen eteen pitäisi tehdä aktiivisemmin töitä, Sippola toteaa.

Sippola on muuttanut Isoonkyröön Porvoosta ja uskoo olevansa Pohjanmaalla sekä maalla onnellisempi kuin kaupungissa. Sippola pystyy tekemään paljon etätöitä.

– Tämä kombinaatio on hyvä minulle, olen toisaalta uraihminen ja toisaalta taas kotoilija. En ole kyseenalaistanut täällä asumista, sillä eihän asiantuntijuus lähde ihmisestä pois paikasta riippuen. Mahdollisuuksia on, jos niitä näkee. Siitä pitää lähteä liikkeelle, mitä itse osaa ja miten voi olla muille avuksi.

teksti ja kuva: Kirsi Tikkanen