Merenkurkun luonto matkailun yritysryhmähankkeen valttina

Merenkurkun luonto matkailun yritysryhmähankkeen valttina

Perustelut: ”Merenkurun maailmanperintöalueelle odotetaan jatkossa entistä enemmän yöpyviä matkailijoita, jotka pelkän luonnon ja hiljaisuuden lisäksi toivovat erilaisia aktiviteettejä. Hankkeeseen osallistuu yrityksiä, jotka osaamistaan yhdistämällä tuottavat merkittävää lisäarvoa toisilleen. Hanke toimii tiennäyttäjänä Pohjanmaalla matkailualan yritysten yhteistyön merkityksestä. Pohjanmaan ELY-keskus.”

Vaasanseudun Kehitys Oy:n Archipelago attractions -hanke kisaa sarjassa Paikallisesta ponnistaen.

Yrittäjien keskinäistä yhteistyötä pidetään tarpeellisena, mutta haasteena on saada se vietyä muutamaa yhteistä tapaamista pidemmälle. Tämä on Vaasanseudun Kehitys Oy:n projektipäällikkö Peter Källbergin kokemus. Myös sitoutuminen yhteisiin ponnistuksiin voi olla hankalaa pienille yrityksille. Apua näihin kompastuskiviin on tarjonnut Pohjanmaan ELY-keskuksen rahoittama yritysryhmähanke, jota Källberg vetää alueen matkailuyrityksille.

Archipelago Attractions –hankkeessa on mukana neljä yritystä ja tarkoituksena on yhdessä rakentaa matkailijoille kokonaisuus, johon kuuluu majoituksen lisäksi ohjelmapalveluita.

– Tämä on hieno esimerkki siitä, miten yrittäjät tukevat toinen toisiaan. Yksin ei tarvitse investoida kaikkeen, kertoo mukana olevan Kalle’s Innin toimitusjohtaja Freddi Skott.

Skottin Raippaluodon Klobbskatissa sijaitseva yritys on hiljattain investoinut merenrannan tuntumaan rakennettuun 8 lasimökkiin, joissa yöpyjä pääsee nauttimaan karun kauniista maisemasta ja Merenkurkun rauhasta. Pelkkä hiljaisuus ja rauha eivät kuitenkaan riitä kaikille matkailijoille, siksi Skott tarvitsee kumppaneikseen aktiviteetteja tarjoavia yrityksiä.

– Esimerkiksi kiinalaiset haluavat oppia matkoillaan uutta ja ohjelman on oltava tiivis ja aktiviteettien vaihduttava tiheään. Pelkkä eksoottinen majoitus ei riitä, vaan seuraava kysymys on, mitä paikan päällä voi tehdä, Skott kuvailee.

– Tarkoitus on, että kaikki palvelut voi varata samasta paikasta samalla kun varaa majoituksen, Nyt on tehty kesä- ja talvipaketteja, joihin kuuluu majoitus, ruoka, veneretkiä ja kalastusta, Källberg lisää.

Sitoutuminen ja
laatu tärkeitä

Tuotepakettien laatimisen lisäksi yritysryhmähankkeessa keskitytään markkinointiin, käydään messuilla ja etsitään sopivia konsultteja, jotka osaavat tarjota palveluita oikeille matkanjärjestäjille.

– Ilman näitä konsultteja markkinointi olisi kuin ilmaan haulikolla ampumista, Källberg kuvailee.

Yritykset ovat tehneet yhdessä niin kutsutun agenttimanuaalin, jonka avulla koitetaan saada matkanjärjestäjät kiinnostumaan kohteesta. Skott sanoo, ettei pienillä yrityksillä olisi aikaa eikä varaa vastaavanlaiseen markkinointiin yksin.

– Hanke auttaa yhteistyötä myös sen suhteen, että toimijat saadaan sitoutumaan ja syntyy yhteinen päämäärä siitä, millainen tuotteiden laadun täytyy olla.

Mukana olevat yritykset maksavat osan hankkeen kustannuksista, mutta Skottin mukaan summa tuntuu hyvin kohtuulliselta.

– Hankkeeseen sisältyy paljon konkreettista ja etuna on se, että on mahdollisuus tehdä myös yrityskohtaisia asioita tarpeen mukaan, esimerkiksi päivittää nettisivut.

Arkiset asiat
valttina

Yritysryhmähankkeessa ovat Kalle’s Innin lisäksi mukana myös Away Tourism, Qvarken Boat Charter ja Kvarken Nature and Fishing Tours. Yritykset ovat yhdessä pohtineet, mikä alueella matkailijoita kiinnostaa. Skottin mukaan ei kilpailla sillä, mitä jo muualla on.

– Eivät ihmiset ulkomailta matkusta Suomen pisimmän sillan takia tänne, sillä maailmassa on paljon isompia siltoja. Unescon maailmanperintökohde tuo toki lisäarvoa, mutta itse maankohoaminen ei kiinnosta kovin montaa. Hiljaisuus, ihmisten vähyys, puhdas luonto ja jokamiehenoikeudet ovat valtteja samoin kiinnostavat meille arkiset asiat, kuten marjojen poiminta tai saunominen.

– Luonto on vahvin valttimme, jota tuomme esiin, kun olemme yhteydessä matkanjärjestäjiin, sen lisäksi markkinoimme, että täältä löytyy aktiviteetteja vuoden ympäri, Källberg jatkaa.

Källberg muistuttaa, että tällainen hanke vaatii pitkäjänteisyyttä ja tulosten näkymiseen voi mennä muutama vuosi. Skott uskoo, että Merenkurkun alueella on nyt hyvä aika, täällä on samat asiat kuin Lapissa, mutta siellä alkaa olla jo ruuhkaa eikä kapasiteetti välttämättä riitä.

– Olen melko varma, että lisää matkailijoita tulee jo tänä vuonna ainakin Hongkongista sekä Saksasta.