Paikallisuus on viskitislaamon vierailukeskuksen punainen lanka

Paikallisuus on viskitislaamon vierailukeskuksen punainen lanka

Perustelut: ”Kyrön Matkailun Edistämiskeskus hyödyntää esimerkillisesti paitsi Kyrö Distillery Oy:n tislaamon maailmanlaajuista tunnettavuutta myös seudun historiaa ja nykypäivää markkinoidessaan vierailukeskuksen palveluita. Investoinnit toimitiloihin ovat lisänneet palvelukapasiteettia ja matkailutuotteen laatua. Tämä näkyy vierailijoiden määrän nopeassa kasvussa. Leader Yhyres.”

Kyrön Matkailun Edistämiskeskuksen laajennus kilpailee sarjassa Paikallisesta ponnistaen.

Kyrön Matkailun Edistämiskeskus luo kokemuksia

Kyrö Distilleryn perustajat päättivät lähteä avoimesti liikkeelle perustaessaan Isonkyrön vanhaan osuusmeijeriin viskitislaamon vuonna 2014. Näin haluttiin kertoa laajalle joukolle, mistä ”viinantrokaamisessa” oikeastaan on kyse. Suomen alkoholilainsäädäntö puolestaan vaati ravintolaa, jotta tislaamossa voitaisiin maistattaa tuotteita. Näin sai alkunsa Kyrön Matkailun Edistämiskeskus, joka pitää tislaamon yhteydessä ravintolaa ja järjestää tislaamokierroksia.

– Ensin pidettiin avoimet ovet, jotta etenkin paikkakuntalaiset pääsivät näkemään, mitä me täällä teemme. Touhu lähti poikimaan ja aloitimme tislaamokierrokset. Ensimmäisen neljän kuukauden aikana vieraita oli 1000–1500, ihmisiä kiinnosti, miten me täällä vanhassa meijerissä tiputamme viinaa. Viime vuonna kävijöitä oli jo 12 500, tämän vuoden elokuussa tuo luku on jo ylitetty, kertoo vierailukeskuksen toimitusjohtaja, paljasjalkaiseksi isokyröläiseksi itseään tituleeraava Miko Heinilä.

Aluksi viisi perustajajäsentä päättivät pysyä visusti poissa ravintolatoiminnasta, mutta pian tasting-tilaisuuksien rinnalle alettiin kysynnän vuoksi tarjoamaan myös illallisia, jotka hoidettiin yhteistyössä Juurella-ravintolan kanssa. Kysyntä kasvoi ja tilat kävivät pieneksi. Niinpä yritys kääntyi Leader-ryhmä Yhyres ry:n puoleen ja sai investointitukea vierailukeskuksen laajentamiseen. Remontissa saatiin avarammat tilat, ravintolalle varasto ja uudet vessat. Hallia remontoidessa muodostui käytävätilaa, joka on hyödynnetty paikallisten taiteilijoiden näyttelytilana.

– Palvelun pitää olla tuotteiden kanssa samalla tasolla. Nyt voimme olla rehellisesti vierailukeskus, jossa on tilaa ja mahdollisuuksia, Heinilä toteaa.

Paikallisuus on vierailukeskuksen toiminnan punainen lanka. Ravintolan drinkeissä pyritään käyttämään mahdollisimman paljon paikallisia ainesosia, niiden nimet ja tislaamokierroksilla esitetyt tarinat ammentavat Isonkyrön historiasta. Myös remonttien toteutuksessa halutaan käyttää paikallisia urakoitsijoita ja materiaaleja.

– Pyrimme saamaan paikkakunnalle uutta virtaa ja rahan pyörimään täällä. Uusia työpaikkoja on syntynyt ja muutamia uusia asukkaita on sen myötä saatu kuntaan. Olemme pystyneet tuomaan tänne vierailijoita kolminkertaisen määrän kunnan asukaslukuun verrattuna ja heitä on tullut ulkomaita myöden, laskeskelee Heinilä.

Tavoite luoda mahdollisimman hyviä kokemuksia, se tarkoittaa että käytössä ovat mahdollisimman hyvät raaka-aineet ja palvelut.

– Tällä toiminnalla tavoitellaan ennen kaikkea kokemuksia. Siksi saamallamme tuella on ollut äärimmäisen tärkeä merkitys, se on mahdollistanut tuotteiden ja palveluiden parantamisen ja sen, että voidaan ottaa yhä enemmän vierailijoita vastaan.

Vierailukeskuksen uusimisen jälkeen vuorossa on tynnyrivaraston rakentaminen ja uuden viskitislaamon käyttöönotto, jolloin kapasiteettia saadaan kasvatettua jopa kolminkertaiseksi.

– Uskallamme laajentaa, sillä palaute on ollut hyvää, ruisviskin markkinat kasvavat kovaa vauhtia maailmalla. Sataprosenttista ruisviskiä ei moni valmista, lisäksi suomalaisen rukiin aromi on muita maita voimakkaampi. Kun uskoo omaan tekemiseen ja tekee asioita riittävän hyvin, resonoi se siihen, että asiat menevät lopulta hyvin, Heinilä kiteyttää Kyrö Distilleryn ja Kyrön matkailun edistämiskeskuksen takana olevan filosofian.