Weekend Snacks vill vara föregångare

Weekend Snacks vill vara föregångare

Motivering: ”Weekend Snacks har satsat på nytänkande och hälsosammare vanor. Företaget riktar in sig på tillväxt via nya kundgrupper och marknadsområde i och med utvecklingen av ett nytt produktsortiment. Aktion Österbotten.”

Weekend Snacks tävlar i kategorin Framtidsföretag.

Företaget har utvecklat smakliga produkter åt hälsomedvetna finsmakare

 

Snacks-fabriken i Finlands minsta stad saknar inte go. Oy Weekend Snacks Ltd tänker fördubbla sin omsättning i år och samma målsättning har man följande två år. Företaget har tagit sig upp bland de hundra bästa i det nationella Kasvu-Open (Tillväxt Open) nätverket.

Nu har lotsarna på familjeföretaget, Ebba Dåhli och Börje Norrgård, lätt att le, till skillnad från för några år sedan. Då gjorde man, efter feedback från butikerna, en ny förpackning, men kunderna hittade inte produkterna, varför försäljningen halverades.

– I förra våras tog jag och Börje över den operativa ledningen och bestämde att det finns två alternativ: att sluta eller omvandla oss till ett tillväxtföretag. Då man sett livets alla skiftningar, vågar man ta risker och beslut, summerar Dåhli.

På internationella mässor hittade man lösningen, Dåhli märkte att det finns en efterfrågan på smakliga veganprodukter. Visst fanns det ett utbud på veganprodukter, men absolut inga med smak. Produktutvecklingen startade från smake samt möjligast proteinrika råämnen.

– Vi använder quino, linser och hummus och vi vill inte täcka över deras naturliga smak, utan använder kryddor som man redan länge använt för att krydda dessa. Smaken är så autentisk som möjligt och man vill inte skapa artificiella smakkombinationer, förklarar Dåhli.

Som kryddor använder man jalopeno, ingefära och za´atar det vill säga en kryddblandning från Mellanöstern. De nya produkterna är laktosfria, glutenfria och innehåller mindre fett jämfört med normala snacks. Tanken har varit att göra dem till hälsosammare men läckra produkter, som säljs i påsar på 45 g istället för jättepåsar.

Förnyelsen av produktfamiljen gjordes med fart. På midsommaren 2017 beslöt man att det är dags för förändring och de första produkterna fanns på butikernas hyllor redan i november och exporten till Sverige började i december.

– Visst var det ju en enastående bedrift. För detta behövdes en startupkänsla samt en kunnig personal, som var redo att förbinda sig. Vi är en liten aktör, men vi vill vara föregångare, ingen eftersläntrare, summerar Dåhli.

Företagets ringa storlek möjliggör att besluten kan fattas snabbt och kunderna kan betjänas flexibelt. Då en finländsk kund ringer och beställer, sänds produkten i bästa fall redan samma dag iväg från fabriken till kunden.

Företaget har fått positiv respons på sina produkter, speciellt tillväxten inom exporten har överraskat. Export sker till Sverige, Ryssland och Belgien och man för förhandlingar med många.

– Våra produkter har också varit framsatta i Berlin, på avdelningen för nordiska produkter, vid Tysklands största varuhus KaDeWen. Vi får förfrågningar varje vecka, intresset har väckts hos många då de besökt Finland och smakat på produkten eller bara utgående från nätsidorna.

Företagsstödet som Aktion Österbotten beviljade har haft stor betydelse för Weekend Snacks, speciellt som en andlig sparringpartner. Att man beviljade stödet visade att man tror på företaget.

– Dessutom har det krävts tillräckligt med envishet och det att man är redo att satsa eget arbete och egen tid för att uppnå sin vision, summerar Dåhli.