Kommunicera, påverka, profilera dig

Kommunicera, påverka, profilera dig

Ungefär 70 landsbygdsutvecklare deltog i en nätverksdag som projektet Lyhde III anordnade i Munsalagården i Nykarleby. NTM-centralen i Österbotten och Leader Aktion Österbotten har finansierat Munsalagårdens projekt, så den passade bra som mötesplats för nätverksdagen. Dagens tema var Kommunicera, påverka och profilera dig. Man började med Niklas Lundströms presentation om platssexighet, fick ett företagsexempel om Mö Foods och fortsatte arbeta på konkret nivå i två workshoppar. Pernilla Howard drog en workshop om Storytelling och Saila Tykkyläinen om effektivitetsbedömning.

 

Utvecklingsexpert Petri Svanbäck berättade vad som är aktuellt gällande landsbygdens utvecklingsfinansiering, här kan du läsa hans presentation.

 

Niklas Lundström från Vasa universitet berättade om platssexighet, ett nytt sätt att marknadsföra landsbygden. I det fokuseras inte på fakta, utan känslor och människor lyfts fram. Lundström har undersökt företag som skapar en ny image för landsbygden med hjälp av platssexigheten. Han säger att landsbygdsutvecklare också kan dra nytta av modellen. Föredraget om platssexighet på landsbygden hittas här.

Material från workshopen med Saila Tykkyläinen får du här.

Pernilla Howard presenterade metoden Storytelling, som är ett kostnadseffektivt sätt att ta fram det unika i ens verksamhet och passar ypperligt för dem som sköter sin marknadsföring med en liten budget. Presentationen hittas här.

Vad tyckte du om dagen, ge feedback här.