Kvarkens skärgård är Marias och Joakims passion, intresse och arbete

Kvarkens skärgård är Marias och Joakims passion, intresse och arbete

En kvinna och en man står på bryggan.

Maria Stenbacka och Joakim Nygård njuter av att deras båthobby blev ett jobb. De vill arbeta för sin dröm och ständigt utveckla sin företagsverksamhet så att den kan gynna hela Molpeområdet.

Den unika skärgården i Kvarken är Finlands enda naturarvsobjekt på Unescos internationella världsarvslista. Det vackra och unika området fick Molpeparet att förverkliga sin dröm och göra sin hobby till sitt arbete.

 

Vardagsrummet i Molpeparet Maria Stenbackas och Joakim Nygårds hem domineras av två element. Det ena är en fotoförstoring av fyrön Strömmingsbådan som pryder gavelväggen och det andra är den stora glasväggen med utsikt rakt över havet. Havet och Kvarkens skärgård är parets passion, intresse och numera även deras arbete.

Paret flyttade till Molpe i Korsnäs kommun i Österbotten för fyra år sedan, men drömmen om ett eget företag som anknyter till hav och båtliv hade funnits i tankarna redan under en längre tid. Idén blev verklighet då paret äntligen hittade en tillräckligt stor ribbåt med 12 platser på båtförsäljningssajten Nettivene. En ribbåt är en gummibåt med hård botten som på grund av sin sjöduglighet även används av polisen, försvarsmakten och sjöräddningen. Båten har två motor på 275 hästkrafter vardera och en topphastighet på cirka 53 knop.

– Tidigare hade vi bara hittat mindre ribbåtar till försäljning, så jag sa åt Maria att nu får hon bestämma om vi vill ha den här eller inte, berättar Joakim och ler.

Maria ville ha båten och så fick företaget sin början sommaren 2020. För många företagare har coronaepidemin varit en utmaning, men för parets företag West Coast RIB Charter har den här tiden varit en fördel.

– På grund av coronaläget började människor föredra närturism och fundera på vad man kan göra i de egna hemtrakterna. Vi befinner oss söder om Unescos världsarvsområde och här finns det inte lika mycket turismföretagsverksamhet som i den norra delen av området. Under sommaren hade vi dubbelt fler kunder än vi väntat oss, berättar paret.

 

En fyr och ett rött hus på en ö.

West Coast RIB Charter gör utflykter till Strömmingsbådan som är viktig plats för företagarpar.

Vilja att utveckla
hela området

Nu ordnar företaget båtutflykter till exempel till närliggande fyrar samt annat program, där kunderna kan testa på att flyta i torrdräkt, paddla och njuta av en picknick. Företagarparet gör inte allt själv utan tanken är att samarbeta med andra lokala företagare. Företaget erbjuder färdiga paket men de skräddarsys efter kundernas egna önskemål.

– Vi vill att det här ska gynna hela regionen – inte bara oss. Vi skaffar till exempel picknickkorgarna till våra utflykter från en lokal restaurang. Något vi saknar är inkvarteringstjänster, påpekar Maria.

Företaget har fått förfrågningar om huruvida det skulle vara möjligt att starta båtutflykterna från Vasa, på 40 kilometers avstånd, men för paret är det viktigt att stanna kvar i Molpe. En orsak till detta är också att det är kortare väg till fyröarna och utrymmena för förvaring av utrustningen, såsom torrdräkter och flytvästar.

– Men framför allt vill vi utveckla Molpe och visa besökarna vilken fin skärgård vi har här. Även om man åkt på båtutflykter på andra håll i världen är det inte likadant som här.

Maria och Joakim på deras hembrygga.

Maria Stenbacka och Joakim Nygård njuter av att deras båthobby blev ett jobb. De vill arbeta för sin dröm och ständigt utveckla sin företagsverksamhet så att den kan gynna hela Molpeområdet.

Hektisk sommar

Även många från grannkommunerna har varit förtjusta över vad de sett. Kvarkens skärgård är grund och stenig och därför krävs det skicklighet och kännedom om skärgården för att åka båt i området.

– Vad vi vet finns det inte motsvarande båtar någon annanstans i Österbotten. Många är vana vid att fiska och jaga i trakterna men vi lider av en blindhet när det gäller det egna området. Vi har bara vant oss vid att dess skönhet och unika drag inte ses som potential, funderar företagarparet.

Företaget har fått en bra start men Joakim tänker inte nöja sig med det, utan vill att företaget växer och utvecklas. Vi måste få besökarna att komma på nytt, och det kräver att vi ständigt utvecklar och förnyar innehållet för båtutflykterna. Vi vill också locka utländska turister – sedan då det finns bättre möjligheter för det. Det tredje målet är att utveckla verksamheten så att den kan ordnas året runt.

– Sommaren var väldigt hektisk, emellanåt arbetade vi sju dagar i veckan. I ett skede bestämde vi oss för att inte tala om jobbet efter klockan 19, men då hade vi suttit tysta ända fram till läggdags glömdes beslutet bort, skojar Joakim.

– Vi är ett bra team och eftersom det här är vår dröm känns det inte som ett arbete. Tidigare hade vi inte riktigt tid med båtliv men nu kan vi inte tacka nej till det, tillägger Maria.

Joakim har en lång erfarenhet av båtliv och frivillig sjöräddningsverksamhet. Han kör båten och fungerar som befälhavare, men han vill påminna om att han inte skulle klara sig utan Maria.

– Maria sköter om utrustningen, tankningen av båten, picknickkorgarna och andra praktiska saker. Hon är med som navigatör med de flesta turer, man är alltid två i besättningen.

Företaget har beviljats investeringsstöd från Aktion Österbotten. Även om bidraget inte var avgörande för att grunda företaget har det varit möjligt att framskrida snabbare i planerna och gjorde också företagarna säkra på att deras idé sågs som trovärdig.

Det är tydligt att området är viktigt för både Maria och Joakim, men varför har de valt just en fotoförstoring av Strömmingsbådan på väggen i sitt vardagsrum?

– Min farfar och min pappa har utfört byggnadsarbeten på Strömmingsbådan. Därför har ön varit viktig för mig ända sedan jag var liten, motiverar Maria.

– Vi har besökt till exempel Bengtskär och Utö. De är större ställen men för oss är Strömmingsbådan plats nummer 1. Det är så speciellt, tillägger Joakim.

 

 

text och foto: Kirsi Tikkanen
foto på fyr: Sven Söderman
artikelfoto: West Coast RIB charter