Whiskydestilleriet tar stora kliv mot framtiden

Whiskydestilleriet tar stora kliv mot framtiden

Kyrö Distillery investerar för att tredubbla sin produktion

Kyrö Distillery Company har två tydliga visioner som de strävar efter att uppnå i verksamheten fram till 2022. Den första visionen är att vara världens mest kända av rågdestilleriet. Den andra är att destilleriets besökscenter i det gamla mejeriet i Storkyro ska bli Finlands mest uppskattade sevärdhet.

– Den visionen har vi haft i 3–4 år. I början såg det lättare ut att förverkliga, men råg är en växande trend och vi har fått fler konkurrenter. I fjol var vi Finlands största whiskyproducent och nu ska vi utmana bland annat amerikanerna. Det är ingen lätt uppgift, men om det var lätt så skulle det inte vara någon utmaning, konstaterar destillerichef Miko Heinilä.

För att uppnå målen bygger man under året ett nytt whiskydestilleri för att öka produktionen. För detta har man ansökt om finansiering från NTM-centralen i Österbotten, först för en genomförbarhetsstudie i samband med investering och senare för själva investeringen.
Rye Rye Oy ansökte om stödet för att utreda hur området för whiskydestilleriet ska kunna utvecklas till en helhet som betjänar både produktionen och besökarna. För det nya whiskydestilleriet behövdes många olika utredningar.
– Vi ville ha en plan för området från tre arkitektbyråer och att vårt varumärke syns i hela omgivningen. Stödet hjälpte oss också att i lugn och ro utarbeta bra planer för finansieringsrundan, berättar Heinilä.

Den vinnande planen skapades av Avanto Arkkitehdit som är känd för många för planeringen av bastukomplexet Löyly i Helsingfors.
Redan före dessa projekt har NTM-centralen i Österbotten beviljat stöd som hjälpt företaget framåt. Genom projekten har man bland annat skilt åt tillverkningen av gin och whisky, förbättrat den interna logistiken och byggt ut produktionsutrymmena.

Heinilä säger att de beslut som krävt mest mod fattades i början då man tog lån för destilleriet och Heinilä pantsatte sitt eget hus och Mikko Koskinen sina föräldrars hus. Allt var helt osäkert, men framgångarna med ginen i internationella tävlingar gav säkerhet. Nu krävs samma mod igen eftersom det är frågan om destilleriets dyraste enskilda investering.
– För det mesta har vi haft en tydlig vision om följande etapp, men nu tar vi ett så stort kliv att ingen med säkerhet kan säga vart det bär. All hjälp behövs för att vi tillsammans ska kunna berätta om den finländska rågens. Om vi lyckas kommer både Storkyro kommun och hela samhället att ha nytta av investeringen, säger Heinilä och hänvisar till skatteintäkter och arbetsplatser. I början kunde företaget anställa en av grundarna, men nu har man cirka 40 anställda.

Utsikterna är goda. Rågwhiskyns popularitet har ökat och vi har redan försäljning i cirka 30 länder. Ute i världen finns det inte många destillerier som koncentrerar sig enbart på råg. Den finska rågen är mer aromatisk än till exempel den som växer i USA. Dessutom är det en konkurrensfördel att vi har en ren natur och ett rent odlingssätt. Utöver allt detta erbjuder vi en historia om hur företaget uppkom i en bastu och lokala historiska berättelser som är kopplade till produkterna.

Hittills har det funnits tillgång till små whiskypartier, men avsikten är att kunna få ut produkten på marknaden i en sådan mängd som motsvarar efterfrågan. Det nya destilleriet ökar kapaciteten till 330 000 liter per år.

I fjol hade besökscentret 14 000 besökare, vilket är över tredubbelt fler personer än vad som bor i kommunen. Faciliteterna räcker inte till för att konkurrera med besöksmål som tar emot hundratusentals besökare och därför satsar besökscentret i anslutning till Kyrö Distillery på kvalitet.
– Avsikten är att skapa en så personlig upplevelse som möjligt för varje besökare där de får valuta för pengarna. Samma mål gäller alla våra produkter, sammanfattar Heinilä.

text och foto: Kirsi Tikkanen