Youtube inspirerade till egen företags­verksamhet

Youtube inspirerade till egen företags­verksamhet

Motivering: ”Miika Soini, den unga företagaren bakom Muwex Oy, är inte bara en del av Österbottens framtid, utan visar den också för hela världen med hjälp av sina Youtube-videor. Han är en youtubare som filmar livet på landsbygden, han känner till de nyaste trenderna inom sociala medier och visar ungdomarna på landsbygden hur många möjligheter de har i sin omgivning. Leader Yhyres.”

Muwex Oy tävlar i kategorin Framtidsföretag

Miika Soini, 24, är en jordbru­­ka­re från Storkyro som vid sidan av sin traktor och andra jordbruksmaskiner också kan hantera kamera och editeringsprogram. Miika är också bättre känd som youtubern Muwex, framför allt bland skolbarn och ungdomar, och publicerar egna videor på sin Youtube-kanal.
– Jag har hållit på aktivt med videor i ungefär 6 år. Allt började med att jag förstod att man också kan göra videor fast man är en amatör. Jag har ingen utbildning utan har lärt mig allt själv bland annat genom andras Youtube-videor. Allt som har att göra med datorer har intresserat mig ända sedan jag var liten.
Miika berättar att han är en av de första youtuberna som började göra videor om landsbygd och jordbruk. Hans popularitet började genom hans videor om spelet Farming simulator.
– Jag var själv en slags banbrytare med det här och jag fortsatte att göra andra videor efter att jag blev mer populär. Jag vill lyfta fram äkta och realistisk landsbygd på mina videor, man är inte bara stödtagare utan producerar ren, finsk mat.

Muwex har nästan 20 000 prenumeranter på Youtube. Att göra videor är som att skriva dagbok och ett sätt att slappna av för Miika – även om filmandet och editeringen tar flera timmar varje vecka.
– Jag har hört att mina videor har inspirerat andra att söka till lantbruksutbildningar. Från sådana som flyttat till stan har jag fått respons om att mina videor ger motvikt till stadslivet och hjälper mot saknaden till landet.

I Miikas mest populära video lyckas han få en traktor att sjunka ner i en mosse mitt i harvningen. Videon har över 140 000 visningar.
– Människor är nyfikna och framför allt sådana här misslyckanden intresserar människor. Med så här höga besökarsiffror får man också en del intäkter genom reklam. Pengarna använder jag oftast till att köpa ny utrustning, men de räcker inte till för att leva.
I februari beslutade sig Miika för att testa om videofilmning skulle kunna erbjuda honom ett yrke, men han begav sig inte in på konfirmations- och bröllopsfotografering, eftersom det redan råder stor konkurrens inom branschen. Däremot började han erbjuda tjänster till lantbruksföretag och andra aktörer inom branschen, som som maskinentreprenörer och säljare av närproducerade produkter.
– Det finns inte många proffs som har kunskap både i lantbruk och i filmning. Jag vet vart jag ska rikta kameran till exempel då jag gör videor om olika arbetsskeden. Inom den här branschen finns det knappt någon konkurrens, men en utmaning är att få de potentiella kunderna att förstå betydelsen av videorna. Om en bild säger mer än tusen ord, så kan man fundera på hur många ord en video motsvarar. Vår generation kan förstå det här.
Efter att Miika beslutat sig för att grunda ett företag sökte han sig till en företagarverkstad på Yrittäjäopisto och ansökte om investeringsstöd från Yhyres rf.
– För mig är stödet verkligen viktigt. Utan det hade jag inte kunnat göra alla investeringar. Jag skulle vilja leva på att filma. Det är många odlare som inte kan hantera det tekniska och de har inte samma passion för att filma som jag. Det här är ett arbete som jag drömt om i flera år.