Tubettaminen antoi eväät omaan yritystoimintaan

Tubettaminen antoi eväät omaan yritystoimintaan

Perustelu: ”Muwex Oy:n nuori yrittäjä Miika Soini ei ainoastaan tee Pohjanmaan maaseudun tulevaisuutta, vaan myös tuo sen videotuotannossaan esiin koko maailmalle. Maaseudun elämää kuvaavana tubettajana hän on mukana ajan sosiaalisen median viimeisissä virtauksissa ja näyttää esimerkkiä maaseudun nuorille, kuinka paljon mahdollisuuksia omasta elinympäristöstä löytyy. Leader Yhyres.”

Muwex Oy kilpailee sarjassa Tulevaisuuden tekijä.

Miika Soini 24, on isokyröläinen maanviljelijä, joka traktorin ja muiden maatalouskoneiden ohella käyttää sujuvasti myös kameraa ja editointiohjelmia. Miika tunnetaankin paremmin, etenkin kouluikäisten ja nuorten keskuudessa Muwex-nimisenä tubettajana, eli hän tekee omia videoitaan Youtube-kanavalle.

– Videoita olen tehnyt noin 6 vuotta aktiivisesti, kaikki lähti siitä, kun tajusin, että videoita voi tehdä ihan amatöörinä. En ole käynyt mitään koulutuksia, vaan olen opetellut itse muun muassa Youtubessa toisten tekemien videoin avulla. Kaikki tietokoneisiin liittyvä on kiinnostanut minua pienestä pitäen.

Miika sanoo olevansa ensimmäisiä tubettajia, jotka alkoivat tehdä videoita maaseudusta ja maataloudesta. Suosio alkoi nousta hänen tekemistään Farming simulator -pelin pelaamisvideoista.

– Olin itse eräänlainen uranuurtaja tässä ja siitä jatkoin sitten muiden videoiden tekemiseen, kun suosio alkoi kasvaa. Omilla videoillani haluan tuoda esiin aitoa ja realistista maaseutua, ei täällä vain nostella tukia, vaan tuotetaan puhdasta, suomalaista ruokaa.

Muwexilla on lähes 20 000 tilaajaa Youtubessa. Videoiden tekeminen on Miikalle eräänlaista päiväkirjanpitoa ja rentouttavaa hommaa, vaikka kuvaaminen ja editoiminen vievätkin useita tunteja viikossa.

– Olen kuullut, että videoni ovat antaneet kimmokkeen hakeutua maatalousoppilaitoksiin. Kaupunkiin muuttaneilta taas on tullut palautetta, että videoideni kautta saa vastapainoa kaupunkielämälle ja helpotusta ikävään.

Miikan suosituin video on sellainen, jossa hän saa traktorin uppoamaan nevalle kesken äestysreissun, katselukertoja on yli 140 000.

– Ihmiset ovat uteliaita ja etenkin tällaiset pieleen menneet asiat kiinnostavat. Näillä kävijämäärillä Youtubesta saa jonkin verran tuloja mainosten kautta. Ne rahat käytän yleensä laitteiston uusintaan, mutta elämiseen ne eivät riitä.

Helmikuussa Miika päättikin kokeilla, jos kuvaus toisi hänelle ammatin, mutta hän ei lähtenyt rippi- ja hääkuvauksiin, koska se on liian kilpailtu ala. Sen sijaan hän päätti alkaa tarjota palveluita maatalousyrityksille ja muille alan toimijoille, kuten urakoitsijoille ja lähituotteiden myyjille.

– Ei ole paljon ammattilaisia, joilla on tietoa sekä tästä aihepiiristä että kuvaamisesta. Minä tiedän, mihin kamera pitää osoittaa esimerkiksi erilaisia työvaihevideoita kuvatessa. Kilpailua ei tällä alueella oikeastaan ole, mutta haasteena on saada potentiaaliset asiakkaat ymmärtämään videoiden merkitys. Jos kuvan sanotaan kertovan tuhat sanaa, niin arvella voi, paljonko video sitten kertoo. Meidän sukupolvi tämän jo ymmärtää.
Miika haki oppia yrittäjäopiston yrittäjyyspajasta ja haki investointitukea Yhyres ry:ltä, kun oli päätynyt perustamaan yrityksensä.

– Itselle tuki on todella merkityksellinen. Ilman sitä olisi jäänyt investointeja tekemättä. Haluaisin elättää itseni kuvauksella, monikaan viljelijä ei hallitse teknistä puolta tai omaa kuvaamiseen samanlaista intohimoa, kuin minulla on. Tämä on työ, josta olen vuosia haaveillut.