Tuontiyrityksestä viennin huipulle

Tuontiyrityksestä viennin huipulle

Perustelut: ”Oy Hilltip Ab on tullut lumiaurojen tuontiyrityksestä pickupeille suunnitellun teiden kunnossapitokaluston johtavaksi valmistajaksi ja jakelijaksi Euroopassa. Oikeat panostukset tuotekehitykseen ja markkinointiin ovat saaneet aikaan voimakasta kasvua, joka myötävaikuttaa työllisyyteen ja tuo muita kerrannaisvaikutuksia alueelle. Yritystoimintaa laajennetaan päämääränä entistä suurempi kasvu, tavoitteena on kehittää, valmistaa ja markkinoida tuotteita uusille kohdemarkkinoille ulkomaisella areenalla. Pohjanmaan ELY-keskus.”

Oy Hilltip Ab kilpailee kategorissa Tulevaisuuden tekijä.

90 prosenttia Hilltip Oy:n tuotteista menee ulkomaille

Tom Mäenpää lähti Amerikkaan vaihto-opiskelijaksi diplomi-insinööriopintojensa aikana. Tällä reissulla oli kauaskantoiset seuraukset, sillä Pohjois-Michiganissa hän tutustui lumenaurauskaluston valmistajiin ja kiinnostui alasta. Eräänlainen sinetti uravalinnalle lyötiin, kun Tomin veli Frank suoritti työharjoittelunsa samalla valmistajalla. Siitä alkoi veljesten ura teiden kunnossapitokaluston kanssa, ensin Euroopan maahantuojina ja sitten itsenäisinä yrittäjinä ja kalustovalmistajina.

Tom muutti pääkaupunkiseudulta takaisin Pietarsaareen 2000-luvun lopulla luotsaamaan veljesten Hilltip Oy -yritystä, joka suunnittelee, työstää ja valmistaa muun muassa lava-autoihin liitettäviä auroja, hiekottimia ja harjoja. Yritys on juuri laajentanut tuotantotilojaan Pohjanmaan ELY-keskuksen yritystuen turvin.

Oma yritys toi vapaammat kädet valmistukseen ja vientiin sekä markkinointiin ympäri Eurooppaa.
– Emme ole halunneet pysyä vain Suomessa, vaan alusta asti tavoitteena on ollut vienti.

Nyt 90 prosenttia tuotannosta menee vientiin. Korkea viennin osuus selittyy määrätietoisella ja aktiivisella työllä, esimerkiksi messuja kierretään ahkerasti.
– Vaikka olemmekin pieni yritys, täytyy meidän esiintyä suurena. Ennen kaikkea on uskottava itseensä ja saatava asiakkaat luottamaan tuotteisiin.

Yrityksen kasvu on ollut tasaista, noin 30 prosentin suuruista. Yksi menestymisen salaisuuksista on ollut asiakkaiden kuunteleminen jälleenmyyjien kautta sekä laajan verkoston rakentaminen.
– Kun perustimme oman yrityksen, piti miettiä uusia malleja ja sitä, mitä haluamme kehittää ja parantaa, siinä oli kova työ. Aiemmin olimme koonneet laitteistoja, mutta nyt meillä oli vastuu pienimpiä detaljeja myöten.

Vastuunkasvu antoi yritykselle myös mahdollisuuden reagoida asiakkaiden palautteeseen nopeammin kuin osana isoa yritystä ja kontrollin pitämisen paremmin omissa käsissä. Mäenpää sanoo huomanneensa, että Suomessa valmistettua kalustoa arvostetaan, koska täällä ollaan totuttu lumeen.
– Kun teemme laitteita, jotka liitetään esimerkiksi pickupiin, on kyse paljon muustakin kuin hydrauliikasta. Meidän etumme on se, että ettei muilla ole koko pakettia hallussaan, kuten meillä on.

Pietarsaari oli maailmaa nähneille Mäenpään veljeksille luonnollinen valinta, muita vaihtoehtoja ei ole edes harkittu. Syynä ovat muun muassa jo olemassa olevat kontaktit ja ammattitaitoinen työvoima.
– Nyt meillä on 25 työntekijää. Täältä löytyy työntekijöiksi, jotka nuoresta asti tottuneet tekemään kaikenlaista ja heillä on oikea asenne, jonka avulla oppii uusiakin asioita.

Euroopan markkinajohtajana oleva Hilltip on kehittänyt korkeaa teknologiaa, jota yhdelläkään yrityksellä ei Usassa ole käytössä, vaikka siellä markkinat ovat satakertaa Eurooppaa suuremmat.
– Siellä ollaan pari vuotta meitä jäljessä. Tästä on hyvä jatkaa, olemme hyödyntäneet ELY-keskukselta saamaamme tukea maksimaalisesti, sen avulla päästiin nopeammin vauhtiin ja uskallettiin ottaa isompia askelia. Samaa uskallusta toivon muillekin suomalaisille yrityksille viennin suhteen, sillä täällä on paljon potentiaalia.

Pietarsaari oli maailmaa nähneille Mäenpään veljeksille. Frankille ja Tomille luonnollinen valinta.